Tip-inn

Pedagogische ondersteuning in het onderwijs

Elk kind en elke leerkracht profiteert van een omgeving waarin je je gezien, verbonden en veilig voelt. Dat is de basis om te leren en te groeien. Soms gaat dit niet vanzelf. 
Dan kan extra steun het verschil maken.  

Met mijn ervaring bied ik ondersteuning in het onderwijs op ON3 en ON4 niveau.  
Ik doe dit op drie verschillende manieren: voor individuele kinderen, voor leerkrachten en voor de klas als geheel. 

Soms hebben kinderen extra hulp nodig. Bijvoorbeeld omdat ze moeite hebben met samenwerken, voor zichzelf opkomen, boosheid of impulsen beheersen, omgaan met emoties, zelfvertrouwen of concentratie.

Samen met de leerkracht kijk ik wat een kind nodig heeft. Door mijn jarenlange ervaring heb ik een unieke aanpak ontwikkeld. Wanneer dit passend is, neem ik niet alleen de leerling mee uit de klas, maar ook een klasgenoot.

“Ik laat de leerling zelf een klasgenoot kiezen die mee mag. Dat is vaak al een grote stap. Ik herinner me nog de glimlach van een stille leerling die de ‘leider’ van de klas durfde te vragen. Wanneer we dan met z’n drieën aan tafel zitten en ik laat de twee leerlingen elkaar vragen naar hun kwaliteiten ontstaat er iets bijzonders.”

Zo maakt het kind weer verbinding met klasgenoten. Het voelt zich niet anders dan de rest en kan op een natuurlijke manier leren van leeftijdsgenoten. 

De kern van mijn aanpak is inzicht krijgen in de onderliggende vraag van het kind: waarom laat het dit gedrag zien? Met gerichte ondersteuning voor het kind en praktische handvatten voor de leerkracht ontstaat weer ruimte voor een positieve ontwikkeling. 

Soms loopt een leerkracht vast bij het gedrag van een leerling of in de dynamiek van de groep. Ik help om inzicht te krijgen in wat er werkelijk speelt. Door samen te kijken naar de oorzaak van het gedrag, ontstaat er ruimte om een aanpak te kiezen die werkt in de praktijk. 

We bespreken stap voor stap wat de leerling of de groep nodig heeft. Daarna ondersteun ik bij de uitvoering. Dit is altijd maatwerk, afgestemd op de leerkracht en de klas. Elk traject is uniek. 

“Een leerkracht was bang om de groep te verliezen en hield daarom strak de controle. Dat ging ten koste van speelsheid en plezier. De lat lag hoog, de nadruk lag op leren, en de leerlingen werden onzeker en vroegen steeds om bevestiging. Door hem onder andere een spelopdracht te laten doen waarbij de leerlingen op de tafels mochten dansen, ervoer hij dat hij de groep niet kwijt raakte, maar meer verbinding kreeg. Zijn angst verdween, hij kon ontspannen lesgeven en er kwam weer vertrouwen en plezier in de klas.”

De kern van mijn aanpak is altijd hetzelfde: inzicht in de onderliggende vraag, zodat leerkrachten handvatten krijgen om met vertrouwen en plezier les te geven en leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. 

Een fijne sfeer in de klas is belangrijk. Pas als kinderen zich veilig voelen, komen ze tot leren. Wanneer ik een klas binnenkom, kijk en voel ik wat er speelt. Daarna maak ik een plan op maat. Doordat ik ben opgeleid in verschillende methodes, kan ik die combineren tot een aanpak die past bij deze klas.

“Ik kies vaak voor bewegende werkvormen, bijvoorbeeld met Kapla. In groep 8 zette ik eens een grote kist Kapla in het midden van de klas. In de lessen daarvoor hadden we het gehad over harmonie. De opdracht was om in groepjes van vijf een toren te bouwen. Na een tijdje vroeg ik elk groepje hoe het ging. De kinderen vertelden hoe hoog de toren geworden was en hoe snel het ging. Maar toen ik vroeg: ‘Hoe gaat het met de harmonie?’ gebeurde er iets: zonder veel uitleg gingen ze samenwerken en overleggen. Iedereen deed mee. De sfeer in de klas veranderde van onrust naar ontspanning. Ik noem dit ‘veilig zoemen’. In de weken die volgden werkten we hier steeds verder aan. De kinderen herkenden dit gevoel en wilden er vaker naartoe. Uiteindelijk konden ze het samen neerzetten en vasthouden.” 

Ik help klassen bij het versterken van hun groepsdynamiek. We werken aan samenwerking, respect en positief gedrag. Zo ontstaat een veilig klassenklimaat waarin iedereen zich gezien voelt en kan leren. 
Tip-inn